«¿Quién es marido de quién?». Gender Confusion in the Plays of Cristóbal de Monroy y Silva

Autores/as

  • John Cull University of Virginia’s College at Wise

DOI:

https://doi.org/10.13035/H.2018.06.01.38

Resumen

Much critical work has been dedicated in recent years to the transgressive representation of gender in the plays of the Spanish Golden Age, an interest sparked in great measure by Melveena McKendrickʼs sem­inal work: Woman and Society in the Spanish Drama of the Golden Age. A Study of the «Mujer Varonil» (Cambridge, Cambridge University Press, 1974). This article examines the depiction of gender ambiguity and confu­sion in the plays of the Andalusian dramatist Cristóbal de Monroy y Silva, with a special focus on El caballero dama and La batalla de Pavía y prisión del rey Francisco. While Monroy y Silvaʼs depictions of gender ambigui­ty usually correspond to the conventional categories of mujer vestida de hombre or mujer varonil, these two plays offer interesting and original case studies. La batalla de Pavía y prisión del rey Francisco presents an almost unheard of case of gender dysphoria.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

John Cull, University of Virginia’s College at Wise

Profesor titular de literatura española

(Full Professor of Spanish)

Spanish Depatment

College of the Holy Cross

University of Virginia’s College at Wise

Citas

Abad, Manuel, «Un disfrazado de mujer en una comedia del sevillano Monroy», in Sevilla y la literatura: homenaje al profesor Francisco López Estrada, en su 80 cumpleaños, ed. Francisco López Estrada et al., Sevilla, Universidad de Sevilla, Secretariado de Publicaciones, 2001, pp. 177-186.

Altamiranda, Daniel, «Cristóbal Monroy y Silva», in Spanish Writers on Gay and Lesbian Themes: A Bio-critical Sourcebook, ed. David William Foster, Westport (CT), Greenwood Press, 1999, pp. 118-120.

American Psychiatric Association, «What is Gender Dysphoria», Physician Review by Ranna Parekh, M.D., M.P.H. Online Access: https://www.psychiatry.org/pa¬tients-families/gender-dysphoria/what-is-gender-dysphoria [15/01/2017].

Antonucci, Fausta, «Una nota sobre la fortuna de Guillén de Castro: secuencias de La fuerza de la costumbre en La batalla de Pavía de Monroy y Silva», Rivista di filologia e letterature ispaniche, 6, 2003, pp. 315-326.

Arellano, Ignacio, «Género, géneros en la comedia del Siglo de Oro: Algunas propuestas para una exploración múltiple», Hispanófila, 175, 2015, pp. 3-13.

Blanco Freijeiro, Antonio, «El escudo de Aquiles», Historia 16, 121, 1986, pp. 153-160.

Boyle, Margaret E., Unruly Women: Performance, Penitence, and Punishment in Early Modern Spain, Toronto, University of Toronto Press, 2014.

Bravo-Villasante, Carmen, La mujer vestida de hombre en el teatro español (Siglos XVI-XVII), Madrid, Revista de Occidente, 1955.

Camargo, Ignacio de, Discurso teológico sobre los teatros y comedias de este siglo, Lisboa, Emprenta de Miguel Manescal, 1690.

Cañadas, Ivan, Public Theater in Golden Age Spain and Tudor-Stuart London. Class, Gender and Festive Community, Aldershot, Ashgate, 2005.

Carrión, Gabriela, Staging Marriage in Early Modern Spain. Conjugal Doctri¬ne in Lope, Cervantes, and Calderón, Lewisburg (PA), Bucknell University Press, 2011.

Casimiro de Govantes, Ángel, Diccionario geográfico-histórico de España, 16 vols., Madrid, Ibarra, 1802.

Castro, Guillén de, La fuerza de la costumbre, en Obras de don Guillén de Castro y Bellvís, Madrid, Real Academia Española, 1925-1927, vol. 3.

Connor (Swietlicki), Catherine, «Marriage and Subversion in Comedia Endings: Problems in Art and Society», in Gender, Identity and Representation in Spainʼs Golden Age, ed. Anita K. Stoll and Dawn L. Smith, Lewisburg (PA), Bucknell University Press, 2000, pp. 23-46.

Cotarelo y Mori, Emilio, Bibliografía de las controversias sobre la licitud del teatro en España, ed. José Luis Suárez García, Granada, Universidad de Granada, 1997.

Donnell, Sidney, Feminizing the Enemy: Imperial Spain, Transvestite Drama, and the Crisis of Masculinity, Lewisburg (PA), Bucknell University Press and Associat¬ed University Presses, 2003.

Erickson, Martin A., «A Review of Scholarship Dealing with the Problem of a Spanish Source for Loveʼs Cure», in Studies in Comparative Literature, ed. Waldo F. McNeir, Baton Rouge (LA), Louisiana State University Press, 1962, pp. 102-119.

Fernández Nieto, Manuel, «Contribución al estudio del teatro de Cristóbal de Monroy», in Homenaje a don Agustín Millares Carlo, Las Palmas de Gran Canaria, Caja Insular de Ahorros de Grana Canaria, 1975, vol. 2, pp. 547-571.

Ferrer Valls, Teresa et al., Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700). Online Access: http://catcom.uv.es [15/01/2017].

Flórez Flórez, Alfonso, «Kosmos y Polis en el escudo de Aquiles», Universitas Philosophica, 56, año 28, 2011, pp. 23-59.

Frye, Northrop, The Secular Scripture. A Study of the Structure of Romance, Cambridge (MA), Harvard University Press, 1976.

Jeffs, Kathleen, «Gender Politics in Guillén de Castroʼs La fuerza de la costumbre», in On Wolves and Sheep: Exploring the Expression of Political Thought in Gold¬en Age Spain, ed. Aaron M. Kahn, Newcastle Upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2011, pp. 147-176.

Kromayer, Astrid, «Tirso de Molinaʼs El Aquiles and Monroy y Silvaʼs El caballero dama: A Comparison», Estudios (Madrid), año XLIII, núms. 156-157, 1987, pp. 167-174.

Lauer, A. Robert, «La firmeza en el ausencia de Leonor de la Rúa Cueva y Silva: de profeminismo a Speculum Principum», Bulletin of the Comediantes, 68.1, 2016, pp. 85-101.

Lauer, A. Robert, and Stephanie Bates, «“Performativity” del género de Leonor/ Leonardo y la creación de “Gender Trouble” en Valor, agravio y mujer de Ana Caro», Anagnórisis, 1, 2010, pp. 31-55.

López Estrada, Francisco, «Fuente Ovejuna» en el teatro de Lope y de Monroy. Consideración crítica de ambas obras, Sevilla, Universidad de Sevilla, 1965.

Machit, Melissa Reneé, «Bad Habits: Gender Made and Remade in Guillén de Cas¬troʼs La fuerza de la costumbre», Diss., Cambridge (MA), Harvard University, 2013.

McKendrick, Melveena, Woman and Society in the Spanish Drama of the Golden Age. A Study of the «Mujer Varonil», Cambridge (MA), Cambridge University Press, 1974.

Monroy y Silva, Cristóbal de, Dos comedias inéditas de don Cristóbal de Monroy y Silva: «No hay más que saber salvarse». «No hay amor donde no hay celos», ed. Manuel R. Bem Barroca, Chapel Hill (NC), Estudios de Hispanófila, 1976.

Monroy y Silva, Cristóbal de, El caballero dama, Valencia, Imprenta de la Viuda de Joseph de Orga, 1768. Online Access: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc7s890 [15/01/2017].

Monroy y Silva, Cristóbal de, El caballero dama, suelta, University Library, University of North Carolina at Chapel Hill. Online Access: https://archive.org/details/ elcaballerodamac00monr [19/05/2017].

Monroy y Silva, Cristóbal de, El ofensor de sí mismo, Barcelona, Juan Serra, a costa de la Compañía, n. d. Online Access: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ ark:/59851/bmcgb2q3 [15/01/2017].

Monroy y Silva, Cristóbal de, El pastor más perseguido y finezas de Raquel, Valencia, Imprenta de la Viuda de Joseph de Orga, 1764. Online Access: http:// www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc086t5 [15/01/2017].

Monroy y Silva, Cristóbal de, Envidias vencen fortunas, in Doce comedias, las más grandiosas que hasta ahora han salido de los mejores y más insignes poetas. Cuarta parte…, [Lisboa?], [en la officina Craesbeekiana…?, a costa de Iuan Leite Pereira…], [1652?]. Online Access: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ ark:/59851/bmc697p0 [15/01/2017].

Monroy y Silva, Cristóbal de, Fuente Ovejuna o el castigo más debido y la venganza más justa, ed. Francisco López Estrada, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2004.

Monroy y Silva, Cristóbal de, La batalla de Pavía y prisión del rey Francisco, ed. Paulo Pintacuda, Pisa, Edizioni ETS, 2002.

Monroy y Silva, Cristóbal de, La destrucción de Troya, Valencia, Imprenta de la Viuda de Joseph de Orga, 1768. Online Access: http://www.cervantesvirtual.com/ nd/ark:/59851/bmch99r4 [15/01/2017].

Monroy y Silva, Cristóbal de, Las mocedades del duque de Osuna, Valencia, Imprenta de la Viuda de Joseph de Orga, 1762. Online Access: http://www.cervant-esvirtual.com/obra/las-mocedades-del-duque-de-ossuna--comedia-famosa [15/01/2017].

Monroy y Silva, Cristóbal de, Mudanzas de la fortuna y firmezas del amor, in Doce comedias, las más famosas que hasta ahora han salido de los mejores y más insignes poetas. Tercera parte… [Lisboa?, Antonio Álvarez?, 1649?]. Online Access: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxh066 [15/01/2017].

Moretti, Marlene M., Amy S. Rein and Vaneesa J. Wiebe, «Relational Self-Regulation: Gender Differences in Risk for Dysphoria», Canadian Journal of Behavioural Science, 30.4, 1998, pp. 243-252.

OʼConnor, Thomas A., «Sexual Aberration and Comedy in Monroy y Silvaʼs El caballero dama», Hispanófila, 27.2, 1984, pp 17-39.

Plinio Segundo, Cayo, Historia natural, trasladada y anotada por el Doctor Francisco Hernández (Libros primero a vigésimoquinto) y por Jerónimo de Huerta (libros vigesimo sexto a trigésimoséptimo) y apéndice (libro séptimo, capítulo LV), ed. Germán Somolinos dʼArdois, María del Carmen Nogués, Efrén C. del Pozo and Edith Eliana Vargas, México, Visor, 1999.

Roze, Uldis, Porcupines: The Animal Answer Guide, Baltimore, Johns Hopkins University Press, 2012.

Seagraves, Rosie M., «“¿Quieres que de hombre / la pinte?” The Limitless Theater of Female Transvestism in Golden Age Drama», Confluencia. Revista Hispánica de Cultura y Literatura, 29.2, Spring 2014, pp. 13-24.

Soyer, François, Ambiguous Gender in Early Modern Spain and Portugal: Inquisitors, Doctors and the Transgression of Gender Norms, Leiden and Boston, Brill, 2012.

Tárrega, Francisco Agustín, El cerco de Rodas, in Comedias de autores valencianos, I, Barcelona, Sebastián de Cormellas, 1609, Biblioteca Nacional de España (Madrid), Sig. R/10.644. Online Access: http://www.cervantesvirtual.com/ nd/ark:/59851/bmc571x5 [19/05/2017].

Thacker, Jonathan, Role-play and the World as Stage in the Comedia, Liverpool, Liverpool University Press, 2002.

Varey, John E. and Norman D. Shergold, Comedias en Madrid: 1603-1709. Repertorio y estudio bibliográfico, London, Tamesis, 1989.

Vega, Lope de and Cristóbal de Monroy y Silva, Fuente Ovejuna. Dos comedias, ed. Francisco López Estrada, Madrid, Castalia, 1969.

Vélez Quiñones, Harry, «“Lición de llevar chapines”: Drag, Footwear, and Gender Performance in Guillén de Castroʼs La fuerza de la costumbre», Journal of Spanish Cultural Studies, 14.2, 2013, pp. 186-200.

Publicado

2018-06-04

Número

Sección

Artículos