Theatre and politics in an official poet of the Court. The Habsburg dynasty in Bances Candamo’s theatre
DOI:
https://doi.org/10.13035/H.2018.extra01.04Resumen
This article proves that there is a disproportion in the bibliography when the scholars analyse the political ideas in the courtly theatre by Bances Candamo. Only few works are studied using the political notions and, in many occasions, these researches are unsuitable, because they employ contemporary perspectives, which are certainly inappropriate for the reality of the seventeenth century. The author of this article studies the political conceptions in two works: La restauración de Buda and El Austria en Jerusalén. Both have usually been studied using other perspectives.Descargas
Citas
Arellano, Ignacio, «Bances Candamo, poeta áulico. Teoría y práctica en el teatro cortesano del postrer Siglo de Oro», Iberoromania, 27-28, 1988a, pp. 42-60.
Arellano, Ignacio, «Teoría dramática y práctica teatral sobre el teatro áulico y político de Bances Candamo», Criticón, 42, 1988b, pp. 169-192.
Arellano, Ignacio, «Loa para la comedia La restauración de Buda, de Bances Candamo», in Apuntes sobre la loa sacramental y cortesana. Loas completas de Bances Candamo, ed. Ignacio Arellano, et al., Kassel, Reichenberger, 1994, pp. 127-142.
Arellano, Ignacio, «Poesía, historia, mito en el drama áureo: los blasones de los Austrias en Calderón y Bances Candamo», in El drama histórico. Teoría y comentario, ed. Kurt Spang. Pamplona, Eunsa, 1998a, pp. 171-192.
Arellano, Ignacio, «Teoría y práctica de los géneros dramáticos en Bances Candamo», in Studia Hispanica. Teatro español del Siglo de Oro. Teoría y práctica, ed. Christoph Strosetzki, Madrid, Vervuert/Iberoamericana, 1998b, pp. 1-26.
Arellano, Ignacio, Diccionario de los autos sacramentales de Calderón, Pamplona/Kassel, Universidad de Navarra/Reichenberger, 2000.
Arellano, Ignacio, «La imagen del poder en el teatro de Bances Candamo, poeta áulico de Carlos II», Rilce, 1, 26, 2010, pp. 23-36.
Bances Candamo, Francisco Antonio, Teatro de los teatros de los pasados y presentes siglos, ed. Duncan W. Moir, London, Tamesis, 1970.
Bances Candamo, Francisco Antonio, La restauración de Buda, ed. J. Enrique Duarte, en Bances Candamo, Francisco Antonio, Poesías cómicas, I, 1, Obras completas, ed. Blanca Oteiza, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2014, pp. 457-673.
Bances Candamo, Francisco Antonio, La comedia la restauración de Buda. Fiesta real que se representó a sus Majestades en la celebridad del augusto nombre del señor emperador, Leopoldo primero, el día quince de noviembre de este presente año de 1686, en el real palacio del Buen Retiro. Conságrala a la sacra real protección de la reina madre nuestra señora doña María-Ana de Austria, Madrid, Imprenta de Antonio Román, 1686.
Duarte, J. Enrique, «Poesía e historia en La restauración de Buda de Francisco Bances Candamo», in Similitud y verosimilitud en el teatro del Siglo de Oro. Coloquio Internacional elaborado por el Laboratorio de Investigaciones: lenguas y literaturas románicas, E. A. 1925, coord. Isabel Ibáñez, Pamplona, Eunsa, 2005, pp. 283-307.
Duarte, J. Enrique, «Fuentes y representación de La restauración de Buda, comedia bélica de Bances Candamo», in Guerra y paz en la comedia española: actas de las XXIX Jornadas de Teatro Clásico de Almagro, ed. Felipe B. Pedraza Jiménez, et al., Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, Servicio de Publicaciones, 2007, pp. 259-274.
Duarte, J. Enrique; Blanca Oteiza Pérez, Juan Manuel Escudero Baztán and Álvaro Baraibar, Bibliografía primaria general del teatro de Bances Candamo, Pamplona, Ediciones del GRISO, 2010.
García Castañón, Santiago, «Corrientes del pensamiento maquiavélico en una comedia inédita de Bances Candamo», Cuadernos de Aldeeu, 7, 1991, pp. 19-29.
García Castañón, Santiago, «La autoridad real en el teatro de Bances Candamo», in Looking at the «Comedia» in the Year of the Quincentennial (Symposium on Golden Age Drama), ed. Barbara Mujica and Sharon Voros, Lanham, University Press of America, 1993, pp. 229-234.
García Castañón, Santiago, «La presencia del ideario de Saavedra Fajardo en Ban-ces Candamo», Bulletin of the Comediantes, 50, 2, 1998, pp. 405-417.
Gómez de Aguilera, Rodrigo, Jerusalem libertada y restauración de toda la Palestina. Caída y desolación de la seca de Mahoma, Madrid, Imprenta de Lucas Antonio de Bedmar y Baldivia, 1684.
Jover Zamora, José María, Historia y civilización. Escritos seleccionados, ed. Marc Baldó, Valencia, Universitat de València, 1997.
Oteiza Pérez, Blanca, «Lo maravilloso en el teatro de Bances Candamo», in Prácticas hagiográficas en la España medieval y del Siglo de Oro, Toulouse, Université de Toulouse-Le Mirail, 2007, vol. 2, pp. 131-146.
Rull Fernández, Enrique, «Hacia la delimitación de una teoría político-teológica en el teatro de Calderón», in Calderón. Actas del Congreso Internacional sobre Calderón y el teatro español del Siglo de Oro, ed. Luciano García Lorenzo, Madrid, CSIC, 1983, pp. 759-767.
Rull Fernández, Enrique, «Apuntes para un estudio sobre la función teológico-política de la “Loa” en el Siglo de Oro», in Apuntes sobre la loa sacramental y cortesana. Loas completas de Bances Candamo, ed. Ignacio Arellano Ayuso et al., Kassel, Reichenberger, 1994, pp. 25-35.
Runciman, Steve, Historia de las cruzadas, Madrid, Alianza, 1994, 3 vols.
Saavedra Fajardo, Diego de, Empresas políticas, ed. Sagrario López Poza, Madrid, Cátedra, 1999.
Suárez Miramón, Ana, «Bances Candamo: hacia un teatro ilustrado y polémico», Revista de Literatura, 109, 1992, pp. 5-54.
Villar Castejón, Caridad, «Valoración histórica de Francisco Antonio Bances Candamo en El Austria en Jerusalén», Boletín del Instituto de Estudios Asturianos, 33, 1979, pp. 545-565.
Publicado
Número
Sección
Licencia
Hipogrifo (ISSN: 2328-1308) es una revista bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Unported.